toziht

ترافیک سوال از مسئول ترافیک

دیدبان فردا_اصفهان

ترافیک و وضعیت نابسامان رانندگی از جمله معضلات مهم شهر‌های بزرگ کشور است و اصفهان نیزبا این دو معضل مواجه است یکی از سازمان‌های که در بهبود این مشکلات نقش تاثیرگذاری دارند شهرداری‌ها هستند از همین رو گفتگویی با علیرضا صلواتی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

۱_ به عنوان یک کلان شهر ، چقدر با استاندارد حمل و نقل شهری فاصله داریم؟

اگر ملاک ما مقایسه شهر اصفهان با دیگر کلانشهرهای کشور باشد ما در خیلی از پارامترها حتی از تهران نیز بهتر هستیم با توجه به اینکه تهران پایتخت است و نگاه ها و توجهات ویژه‌ای به این شهر می شود که به دیگر کلانشهرهای کشور نمی‌شود و در مجموع با استاندارد هایی که داریم اصفهان در رتبه های اول و دوم کشور قرار دارد اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته این فاصله زیاد است که یکی از دلایل این فاصله این است که ما با کشورهای اروپایی یک فاصله تاریخی وعقب‌ماندگی از گذشته داریم آن زمانی که مشروطه در کشور ما تصویب شد حدود ۱۱۵ سال پیش لندن آن زمان خطوط مترو داشت و وجود زیرساخت ها و فرهنگ سازی هایی که ایجاد شده این موارد متاسفانه فاصله ما را زیاد کرده است اما رشدی که در این چند سال شهر اصفهان داشته است تا حدودی این فاصله ها را جبران کرده ولی هنوز آن عقب‌ماندگی هست .

۲- آیا دوربین ها جایگزین پلیس شده اند؟

قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد البته پلیس به لحاظ ساختار تشکیلاتی معتقد است که ما باید به سمت هوشمندی حرکت کنیم و دیگر نیاز به حضور فیزیکی پلیس نیست البته من شخصا معتقدم که ما باید هوشمندی و حضور فیزیکی پلیس را باهم داشته باشیم .ما الان شهری داریم که پر از تخلف است و بعضی از تخلفات در شهر ما نهادینه شده است مانند پارک دوبل یعنی برای شهروندان خیلی عادی است یا توقف در حریم تقاطع و ایستگاه اتوبوس برای شهروندان تخلف محسوب نمی شود باورشان این است که می‌توانم پارک کنند چون اعمال قانون نشده اند خود پلیس نیز همیشه می گویند اگر در یک شهر تخلف زیاد شود به صورت تصاعدی زیاد می شود و منجر به یک سری از جرم ها می شود در حال حاضر نیروهای پلیس به دستگاه هایی متصل شده اند که به صورت هوشمند تخلف را رصد وپیامک تخلف و جریمه را برای راننده ارسال می کنند و دیگر نیاز به توقف اتومبیل و صدا زدن راننده نیست این موارد خیلی تاثیرگذار است .

۳- کارشناسان شما چقدر نظرشان با مردم مطابقت دارد؟


کارشناسان ما همه از مردم هستند و آن‌ها در نقاط مختلف شهر ساکن بوده همچنین ما شهری داریم که همه‌ای شهروندان آن صاحب نظر هستند سه سال پیش ما یک گروه در فضای مجازی ایجاد کردیم به نام مشاورین مردمی ترافیک شهر اصفهان که مردم در این گروه مشکلات شان را مطرح می‌کنند و همه مسئولان و کارشناسان در آن حضور دارند و به آنها پاسخ می‌دهند.


۴- جریمه ها و دوربین ها چقدر در نظم و انضباط ترافیک موثر بوده؟


تاثیر آن غیر قابل انکار است از این جهت که ما شهری داشتیم که متاسفانه تصادفات درون شهری آن در سال های ۸۶ و ۸۷ نزدیک به سیصد و هشتاد و شش نفر بود یعنی در هر روز بیش از یک نفر در اصفهان کشته می شد از سال ۹۴ ما تمرکزمان را بر روی کنترل سرعت قرار دادیم و دوربین‌های بزرگراه را نصب کردیم و در آن زمان تصادفات ۳۰ درصد کاهش یافت و جرائمی که در بزرگراه اعمال می شود نیز در حال حاضر یک سوم سال ۹۴ است و این نشان می‌دهد که کم شدن سرعت باعث کم شدن شدت تصادف و شدت برخورد می‌شود و تصادفاتی نیز که منجر به فوت می شدند کاهش می‌یابد و در حال حاضر آماری که داریم ۹۰ درصد رانندگان اصفهانی پشت چراغ قرمز می ایستند و آمار عبور از چراغ قرمز به زیر ۱۰ درصد رسیده است که یکی از خطرناک‌ترین و حادثه خیزترین تخلفات است و دومین تخلفی را که ما اعمال قانون کردیم توقف روی خط عابر پیاده بود و بعد از آن عبور از چراغ قرمز و امسال نیز تمرکز را بر روی تخلف پارک دوبل قرار داده ایم تا بتوانیم این معضل پارک دوبل را در شهر حل کنیم.

۵- چراهنوز در خیابان های باریک اتوبوس‌های بزرگ تردد دارد؟


به دنبال آن هستیم که برای خیابان‌های باریک از مینی بوس استفاده کنیم و قرارداد ۳۵ دستگاه میدل باس را نیز با یکی از کارخانجات اصفهان منعقد کردیم ولی متاسفانه شرکت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و پیش پرداخت را به ما برگرداند و الان به دنبال آن هستیم که موضوع را عملیاتی و اجرایی کنیم.


۶- چرا در اصفهان از ترن هوایی استفاده نمی کنید؟


به دنبال ایجاد ترن زمینی در اصفهان هستیم و اگر تحریم ها ایجاد نشده بود این طرح اجرا شده بود ولی متاسفانه تحریم ها باعث شد که شرکت های خارجی سرمایه‌گذاری نکنند و انصراف بدهند و در حال حاضر نیز به دنبال عقد قرارداد با شرکتهای داخلی هستیم تفاهم نامه آن امضا شده و مطالعات آن در حال انجام است در مورد ترن هوایی نیز چون شهر اصفهان یک شهر تاریخی است و بحث سیمای شهر در آن مطرح است و چون معتقدیم در اصفهان چیزی نباید مانع دید مردم شود از ترن هوایی استفاده نشده است اما ادامه مترو از میدان استقلال تا دانشگاه صنعتی به صورت هوایی خواهد بود.

۷- نظارت نامحسوس، چقدر در برقراری نظم و ترافیک روان موثر بوده؟


نظارت نامحسوس را در مقطعی پلیس متوقف کرد و در حال حاضر دوباره فعال شده است و به نظر ما نظارت نا محسوس باید وجود داشته باشد و سایه قانون در همه جا بر سر شهر باشد. در خارج از کشور خود مردم ناظر همدیگر هستند و این‌جا خود پلیس به صورت نامحسوس نظارت دارد.


۸- آیا عدالت اعمال قانون در دوربین‌ها وجود دارد؟


دولت و مجلس در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مصوبه سال ۹۵ یک سری تکالیف را به عهده شهرداری ها گذاشته اند مانند تجهیزات هوشمند و دوربین ها در شهر به عهده شهرداری ها و در راه ها به عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گذاشته شده اند وتقریبا تمام مراحل نصب دوربین ها تحت نظارت پلیس است ما در سطح شهر دوربین‌های بدون‌کد زیاد داریم که در نوبت تایید هستند و پلیس در چندین مرحله آن ها را بررسی می کند پلیس اصفهان جزء سختگیرترین پلیس های کشور است و خلاف قانون جریمه شدن افراد را حق الناس می داند و بر اساس رویه ای که در کشور ودر دنیا وجود دارد تا ۴ درصد خطا در دوربین ها مجاز است یعنی هر دوربین می تواند ۴ درصد خطا داشته باشد ولی در اصفهان ما گفته ایم حتی یک مورد خطا هم نباید داشته باشیم وعلی رغم این که به صورت سیستمی، هوشمند و کامپیوتری کار انجام می‌شود ولی خطا نباید وجود داشته باشد و در موارد اختلاف نیز روزهای دوشنبه پلیس به مباحث دوربین ها رسیدگی می کند و مردمی که شکایت دارند می تواند شکایت خود را مطرح کند و به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد و در هر جایی که دوربین نصب شده است از یک کیلومتر قبل از دوربین اطلاع رسانی های لازم انجام شده است در همه تقاطع ها تابلوهای توقف پشت خط عابر پیاده و اعمال قانون با دوربین نصب شده است و تمام دوربین های ما علنی و مشخص هستند و پلیس هم دوربین نامحسوس ندارد بلکه خودروهای نامحسوس دارد که در سطح شهر تردد می کنند و تخلفات را رصد می کنند.


۹-آیا در نصب دوربین ها ذی نفع هستید؟


دو نفع در این موضوع وجود دارد با نصب دوربین‌ها تصادفات زنجیره ای در بزرگراه کاهش یافته و شهروندان ما کمتر آسیب جانی و مالی می‌بیند و آمار پزشک قانونی نیز حاکی از این امر است که در کل کشور این آمار افزایش داشته اما در اصفهان این آمار کاهش یافته است البته متاسفانه ۶ ماهه اول سال جاری باز با افزایش آمار روبرو بودیم و تلاش می‌کنیم در ۶ ماهه دوم آمار کاهش یابد دومین نفع ما این است که ما دارای یک شهر منظم، قانون مند و قانون مدار هستیم وبحث آسیب های اجتماعی در آن کاهش یافته ما نفع مالی در این قضیه نداریم هرچند در قانون پیش‌بینی شده است که ۴۲ درصد هر برگ جریمه ای که در شهر پرداخت می شود باید به شهرداری همان شهر پرداخت گردد و جهت بهبود وضعیت ترافیک در شهر هزینه شود که تقریباً سال ۹۷ به اصفهان باید سه میلیارد تومان پرداخت می شد که تنها ۵۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است و این رقم کمتر از دو دهم درصد بودجه شهرداری اصفهان است در صورتی که کل دنیا یکی از راه های کسب درآمد برای شهر عوارض راهنمایی و رانندگی است.


۱۰-علت کم رنگ بودن خطوط عابر پیاده چیست؟


متاسفانه در اصفهان خط کشی ها در حدود ۳ الی یک ماه ماندگاری دارد و رویت پذیر هستند و بعد از آن به دلیل کمبود بارندگی سیاه می شوند و رویت پذیری خود را از دست می دهند کل بودجه مورد نیازبرای یک بار خط کشی در سال ۲۵ میلیارد تومان است که در اصفهان ما باید ۴ بار در یک سال شهر را خط کشی کنیم و بودجه خط کشی در اصفهان ۶ میلیارد تومان است و ما به اندازه یک بار در سال هم اعتبار لازم را نداریم ولی به روش‌های مختلف غیرنقدی وضعیت خط کشی خیلی بهتر شده است و ما دو ماه یکبار شهر را خط کشی می کنیم و هر شب در مناطق مختلف کار خط کشی انجام می شود و در چهارراه های که دوربین نصب شده نیز از گل میخ استفاده شده است .

وضعیت نامناسب خطوط عابر پیاده