toziht

فقر علمی ، فنی در روابط عمومی ها

اصفهان _ دیدبان فردا

شصت و نهمین گردهمایی مدیران روابط عمومی با حضور پدرام پاک آیین مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی و طاهره روشن دل عضو هئیت علمی دانشگاه تهران دردانشگاه فرهنگیان استان اصفهان برگزار شد.

پدرام پاک آیین در این مراسمبا بیان  اینکه در حوزه روابط عمومی فقر ادبیات فلسفی، شناختی و معرفتی و ابهام درخصوص چیستی روابط عمومی وجود دارد اظهار کرد:  بسیاری از مدیران از روابط عمومی حرفه‌ای و شناختی آگاه نیستند و در حوزه سیاست گذاری دچار ابهام هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه روابط عمومی فقر فنی و علمی وجود دارد و داده‌ها، فنی و علمی نیست گفت : از جمله دلایل این امر  بومی نبودن این حرفه و آگاه نبودن مدیران از این حرفه است .

نایب رییس انجمن قلم ایران افزود: دیگر دلیل این امر مربوط   به نظام آموزشی  بوده که سرفصل‌های درسی حرفه  ای و اجرای آن مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه برای جبران فقر روابط عمومی باید تلاش کرد ، افزود:  در حقیقت از طریق روابط عمومی‌ها سازمان‌ها معرفی می‌شوند و آنها نقش بسیاری در فلسفه ایجاد یک ارتباط دارند و فضای روابط عمومی می‌تواند به رشد سازمانی کمک کرده و بحث درآمدزایی را مطرح کند.

پاک آیین با اشاره به اینکه در دانشگاه سطح علوم ارتباطات و دروس روابط عمومی چندان بالا نیست  گفت : در نتیجه افراد مهارت‌های ارتباطی لازم را ندارند و برای تحقق این امر نیازمند افزایش دانش فنی و مهارت‌ها هستیم. روابط عمومی‌ها بعد از فارغ التحصیلی فقط با تئوری‌ها آشنا و در فضای کار نیازمند کسب تجربه‌ هستند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه روابط عمومی مانند بسیاری از رشته‌های علوم انسانی، روزنامه نگاری، مهارت ارتباطی، تجربه و ذوق بیشتر از دانش و تئوریات در اولویت است، افزود: در این بخش آشنایی با موضوع کارکردهای سازمانی و کارشناس روابط عمومی نیز حائز اهمیت است در حقیقت با وضع موجود استخدام نیروهای روابط عمومی با این ماهیت آموزشی و سطح درسی راه گشای حل مسائل نیست.

به گفته پاک آیین بسیاری از دانش آموختگان حوزه ادبیات و روزنامه نگاری مهارت لازم را دارند، ادبیات توصیفی، عاطفی، انگیزشی را می‌شناسند و نیاز است که روابط عمومی‌ها هم به این موارد دست یابند.

وی ادامه داد : کارشناسان روابط عمومی باید این ذوق را تا حد نسبی داشته باشند چراکه اکنون جایگاه ارتباطات در جهان شناخته شده است و تحقیق عملی هر طرح و برنامه‌ای در دستگاه‌ها وابسته به این امر است.

نایب رییس انجمن قلم ایران با بیان اینکه جهان امروز عصر انقلاب ارتباطات است گفت: امروز میزان تحقق برنامه‌ها به افکار عمومی وابسته است این افکار عمومی در همه مقاطع فعال بوده و در حقیقت در این مقاطع وجود افکار عمومی را حس می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر فقر معرفتی و شناختی در حوزه روابط عمومی، چالش فرهنگی را نیز داریم  اظهار کرد: مردم و مدیران شناخت دقیقی به لحاظ کارکردهای روابط عمومی ندارند، برخی به این بخش نگاه تدارکاتی دارند؛ شناخت نوع تسهیل گری روابط عمومی و آگاهی به ابزار و اجزا و تجهیزات آن حائز اهمیت است.

پاک آیین افزود: برخی  نیز انتظار تشریفات را از روابط عمومی دارند در صورتی که این بخش کوچکی ازاجزای کارکردی روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه امروز روابط عمومی باید رسانه بنیان باشد و از نگاه‌های کم عمق به رسانه پرهیز کند، گفت:ما در حوزه روابط عمومی در شبکه های اجتماعی به اندازه مردم فعال نیستیم و فرافکنی نیز انجام می دهیم و با فرافکنی در حال کنار گذاشتن رسانه های رسمی هستیم.

نایب رییس انجمن قلم ایران ادامه داد :در حالی که در هیچ جای دنیا به این صورت نیست که  فقط به شبکه های اجتماعی توجه شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه اطلاعات رسانی رسمی تقویت شود و شبکه های اجتماعی نمی توانند جای رسانه های رسمی را بگیرند گفت: در صورت عدم تقویت رسانه های رسمی دچار معضل رسانه های سیاه می شویم که روز به روز شکاف بین دستگاهها و مردم را بیشتر و سرمایه اجتماعی را کاهش و ناامیدی را در جامعه افزایش می دهند.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات یک سرمایه عمومی است که در اختیار افراد قرار دارد تا کید کرد: باید با برخورداری از درک بالا واقف باشیم که اطلاعات سهم مردم است و همه اشخاص در صیانت این اطلاعات و در ایجاد ، شکل دهی و توزیع آن نقش دارند .

وی به فقر قانونی و حقوقی دستگاه‌ها در توزیع اطلاعات اشاره و تشریح کرد: باید دولت در برنامه های توسعه به نقش روابط عمومی توجه کند و الزامات حقوقی روابط عمومی را در اختیار دستگاه ها قرار دهد و لوایح جداگانه ای در این خصوص به مجلس تقدیم کند.

پاک آیین به قانون گردش آزاد و دسترسی به اطلاعات در سال ۸۸ اشاره کرد تصریح کرد: این قانون بسیار پیشرفته  است و از وضعیت موجود گردش اطلاعات در کشور بسیار جلوتر است.

به گفته مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ضروری است که  همه سازمان ها اطلاعات و قراردادهایشان را شفاف سازی کنند در واقع دولت امین مردم است و نیاز است عموم اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهد که این وظیفه برعهده روابط عمومی‌ها است.

وی یکی از مشکلات در حوزه روابط عمومی را فعالیت صنفی در این زمینه دانست و افزود: اگرچه نظام صنفی بسیار خوب است اما نیاز به مقدماتی همچون حرفه ای گرایی دارد که در این زمینه با ضعف روبه رو هستیم.

نایب رییس انجمن قلم ایران با بیان اینکه اگر به سمت حرفه گرایی پیش برویم می‌توانیم یک حوزه منجسم حرفه‌ای را در روابط عمومی ایجاد کنیم، اظهار کرد: اطلاع رسانی یکی از ۱۰ نقش روابط عمومی است معمولاً در این حوزه به این بخش و انتشار اطلاعات توجه می‌شود اگر بتوانیم فرهنگ پاسخگویی را به مدیران القا کنیم می‌توانیم نقش اول را در این حوزه ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه نمی توان اطلاعات را محصور کرد گفت:امروز اطلاعات مانند گذشته در انحصارنخبگان و روشنفکران نیست بلکه جزء ضروریات و لوازم زندگی است.

پاک آیین افزود: هرچقدر ما در حوزه اطلاع رسانی در نقطه فعال باشیم کمتر دچار مدیریت  چالش های پیرامون خود خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه باید در درون و برون سازمان شنوایی سنجی انجام شود تشریح کرد: گاهی به قدری در درون سازمان همههمه است که حرف روابط عمومی شنیده نمی شود و در بیرون سازمان نیز به دلیل القاء عمودی اطلاعات به مردم و منسوج نشدن صدا و ادبیات مردم با ادبیات سازمان باعث ناشنوایی می شود.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی افزود:مردم نسبت به دستگاهها انتقاداتی دارند که باید به نحوی داده ها و الگوهایی این انتقادات و ادبیات وارد ادبیات سازمان شود تا یک هم سخنی با مردم شکل بگیرد و روابط عمومی بانی و متوالی ادبیات گفتگو و نقد در سازمان است.

پاک آیین یکی از مشکلات مخدوش بودن تصویر دستگاهها در افکار عمومی را ضعف ارتباط دستگاهها با سازمان دانست و افزود:باید این ارتباط را با مشارکت جویی از بدنه کارشناسی در تصمیم گیری هاو نداشتن مرزبندی با اصناف و ذی نفعان سازمان تقویت کرد.

وی با بیان اینکه باید ارتباطات در سازمان دو طرفه باشد گفت:فقط نباید اخبار و اطلاعات را به بیرون هدایت کرد بلکه باید محیط پیرامونی را برای مدیران و کارکنان سازمانی که در آن فعالیت می کنند تحلیل و تفسیر کرد.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کار روابط عمومی مانند یک پزشک است و نباید از چهره مخدوش دستگاه در بیرون از سازمان بترسد بلکه باید برای ترمیم تصویر این چهره در بیرون با حضور در انواع و اقسام رسانه ها تلاش کند.

وی به  عرف ایجاد رسانه توسط برخی از سازمان های که دارای پرسنل زیاد هستند اشاره کرد و افزود:کار روابط عمومی این نیست بلکه کار او تعامل با ظرفیت های بزرگ رسانه ای موجود است و یک سازمان هرچقدر هم بزرگ باشد به قدر کافی امکانات لازم را  ندارد که بتواند رسانه ای با ظرفیت های بالا ایجاد کند و در صورت ایجاد هم نمی تواند به عنوان یک رسانه مستقل اعتماد سازی کند.

نایب رییس انجمن قلم ایران با بیان اینکه  ۴۰ خبرگزاری و بیش از چهار هزار رسانه چاپی در کشور وجود دارد گفت: برای هرسازمانی یک روابط عمومی و اخیرا یک سنخنگو تعریف می شود در صورتی  که سخنگو مربوط به دستگاههای مهم و استراتژیک کشور است .

پاک آیین افزود : معنایی سخنگو این نیست که دائم سخن بگوید بلکه باید مصوبات اساسی  و تصمیمات مهم سازمان را در مواقع لازم با رسانه ها به اشتراک بگذارد

وی یکی از توقعات از روابط عمومی را پاسخگوی دانست و تصریح کرد:هنر روابط عمومی  این است که  با ادبیات مدیران آن ها را به سمت پاسخگوی، اطلاعات دادن و گفتگوی دو طرفه با مردم هدایت کند.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روابط عمومی باید برای مدیران ادبیات جدید تولید کند افزود:باید از ادبیات مردم دست مایع گرفت و آن را به زبان مدیران ترجمه کرد.

وی دیگر کارکرد روابط عمومی را عقلانی کردن توقعات و مطالبات عمومی دانست و اظهارکرد:اشکالی ندارد که در یک جلوه زیبا و با یک ادبیات مردمی کارکردهای سازمان را به مردم گزارش داد ولی نباید سطح و مرز واقعی مطالبات را رد کند.

پاک آیین افزود: روابط عمومی باید مخاطبین خود را بشناسد و بتواند اخبار و اطلاعات و داده های خود را بین رسانه هاتوزیع  کند و بداند که چه اخباری را در روزنامه ها ، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی به نام خود منتشر کند.

وی با بیان اینکه شناخت ذائقه مخاطبان ضرورت دارد  گفت : باید برای مخاطبین  ادبیات تازه تولید و این ادبیات را از زبان مدیران جاری کرد.

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک پارچه بودن مخاطبین یک مخاطره برای سازمان است گفت:شناخت از مخاطب محلی، ملی و بین المللی بسیار مهم است و اطلاعات باید دسته دبندی و مشخص شود چه اطلاعاتی در دسترس مردم قراربگیرد و در رسانه ها منتشر گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری دیدبان فردا مبنی بر اینکه در روابط عمومی کدام یک از موارد تخصص و داشتن روابط مهم تر است ؟گفت: ما در حوزه روابط عمومی دچار فقر ادبیات شناختی و معرفتی و فنی هستیم و چیستی روابط عمومی برای بسیاری از مردم و نحبگان مبهم است .

وی افزود : به لحاظ فنی نیز فقر تولید ادبیات داریم در واقع  نوع ارتباط با رسانه ها و مردم وهمچنین ارتباطات درون و برون سازمانی هر کدام نیاز به الزامات دانش پایه دارد که ما هنوز نتوانسته ایم برای تولید این الزامات اقدامات لازم را انجام دهیم.

و همچنین درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا از لحاظ قانونی درست است که یک فرد در دو سازمان در سمت روابط عمومی فعالیت کند؟ گفت: این مورد راباید با چارچوب های حقوقی بررسی کرد و مربوط به روابط عمومی نیست اما از لحاظ حقوقی اگر یک نفر در دو بخش خصوصی فعالیت کند اشکالی ندارد ولی کار کردن در دو بخش دولتی را قانون ممنوع کرده است و نباید مشمول قانون دو شغله بودن شود.

وی در پاسخ به سوال اینکه روابط عمومی ها چگونه باید با رسانه ها در ارتباط باشند؟ گفت: روابط عمومی ها باید با رسانه ها ادبیات دوستانه و همکاری و همراهی داشته و از ارتباط عمودی با رسانه ها بپرهیزند و دارای ارتباط تعاملی با آن ها باشند.

سرویس خبر