toziht

کمبود نیرو و فضای آموزشی فرسوده ،چالش اصلی

دیدبان فردا_ اصفهان


در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان در آستانه سال تحصیلی جدید، کمبود جدی نیروی انسانی و فضای آموزشی فرسوده بعنوان مهمترین چالش های آموزش و پرورش عنوان شد.
،مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش این ناحیه را کوچکترین ناحیه با ۱۴۶ مدرسه از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه اعلام کرد که پذیرای ۲۴ هزارو۷۴۰ نفر دانش آموز است. و ی گفت: کهولت سن تهدیدی است که ما در آینده این نیروها را از دست می دهیم درعین حال که نیرویی جایگزین نکرده ایم. وی از موقعیت خاص جغرافیایی منطقه صحبت کرد که به دو بخش کاملا متمایز غربی و مرکزی تقسیم می شود و بلحاظ جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت هستند، ضمن آنکه از نظر نوع نگرش مردم منطقه به سیستم و انتظاراتی که از آموزش و پرورش دارند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره سرانجام حکم تخلیه مدارس توسط اوقاف، بیان داشت: بدنبال جلسات و نشست هایی بین مدیران اوقاف و آموزش و پروش با حضور نماینده ولی فقیه در استان، قراردادهایی برای پرداخت اجاره بها منعقد شد و حکم تخلیه لغو گردید.
وی در مورد دریافت شهریه در هنگام ثبت نام، تاکید کرد: چیزی به نام شهریه در مدارس دولتی نداریم، انچه در مدارس دولتی مطالبه می شود، جلب مشارکت های مردمی براساس رضایت خانواده ها است.
در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان، خبرنگار دیده بان فردا در گفتگو با فرماندار شهرستان اصفهان، درباره طرح های ارائه شده توسط کارگروه ها پرسید که با توجه به نزدیکی شروع سال تحصیلی، برنامه ریزی چگونه صورت می گیرد؟
حسین سیستانی با انتقاد از عملکرد ضعیف کارگروه ها، بیان کرد: واقعیت این است که آموزش و پرورش معطل جلسات کارگروه و کمیته ها نمی ماند و روند طبیعی کار خود را انجام می دهد. البته لازم است کارگروه ها فعالترعمل کنند و اگر فعالیت آنها بیشتر شود، راندمان و بازدهی شورای آموزش و پرورش بهتر می شود. وی بالا بردن راندمان جلسه شورای آموزش و پرورش را منوط به شکل گیری اقدامات کارشناسی و ارائه نتایج به شورا بمنظور برطرف شدن نقاط ضعف دانست.
سیستانی در پاسخ به پرسش مربوط به نگرانی مدیران نواحی آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید و کمبود جدی نیرو، اذعان داشت: آموزش و پرورش خانواده بزرگی است که حجم زیادی از منابع را نیاز دارد و تامین منابع مالی، تجهیزات و منابع انسانی مستلزم اعتبارات سنگین و تلاش بیشتر است، دولت هم مکلف است که پیگیر این امور باشد، ضمن آنکه همکاری خیرین و مشارکت های مردمی را نیاز داریم. وی تاکید کرد: باید بعنوان اولویت جدی به آموزش و پرورش پرداخت و نباید در ابتدای سال تحصیلی با مدرسه ای بدون معلم یا فاقد کیفیت های لازم و یا کلاسی با تعداد زیاد دانش آموزان مواجه شویم. بنابراین، اعتقاد دارم که دولت باید توجه بیشتری بویژه در تامین نیروی موردنیاز و تعداد مناسب دانش آموز در کلاس بعنوان شاخص های بهبود وضعیت آموزش و پرورش داشته باشد تا شاهد افزایش راندمان کمی و کیفی و افزایش سطح رضایت معلم، خانواده ها باشیم
فرماندار اصفهان در ادامه تاکید کرد: دولتمردان در راس کشور باید به آموزش وپرورش بعنوان رکن رکین توسعه پایدار کشور توجه کنند و از استانداردهای بین المللی عقب نمانند. وی در مورد مدارس اوقافی و قطع خدمات آب، برق و گاز مدارس، گفت: سازمان هایی مانند اوقاف باید از محدودیت های آموزش و پرورش مطلع باشند و از حمایت های خود دریغ نورزند.
در ادامه، رئیس شورای شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در این شورا اتخاذ می شود، برای تسهیل و بسترسازی مناسب در آموزش و پرورش، تامین امکانات مختلف، ارتقای کیفیت و شایستگی های لازم است تا شرایط رشد و بالندگی دانش آموزان فراهم گردد. لذا، این تصمیمات ضامن اجرایی و قانونی دارند و اگر بدلیل محدودیت ها و عدم همکاری سازمان ها یا افرادی، کوتاهی صورت گیرد، فرماندار در راس شورا و نماینده دولت پیگیر اجرای تصمیمات باید باشد.
عضو شورای شهر اصفهان در خاتمه، وزیر آموزش و پرورش، استاندار، فرماندار و مدیرکل آموزش و پرورش را مورد خطاب قرار داد که بعنوان نمایندگان دولت، پیگیر اتخاذ تصمیمی برای حل معضل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش باشند.

سرویس خبر